Pages

Monday, May 13, 2013

Den matek a mýdla v Táboře

V neděli na Den matek jsme vyráběli mýdla v Mateřském centru Radost v Táboře a bylo to moc prima! Když mě kamarádka oslovila s nápadem uspořádat tuhle dílnu, byla to pro mě výzva. Začala jsem hned vymýšlet, jak vše udělat a zorganizovat, a těšila jsem se, jak se to povede.

Pro účely dílny jsem potřebovala vytvořit recepturu na příjemné mýdlo, které by rychle zrálo, rychle tvrdlo, a zároveň nám dalo dost času k tvoření. A také jsem chtěla základní barvu bílou, abychom mohli dobře barvit. Zvolila jsem tedy:
základ ze sádla - dodá mýdlu tvrdost, krémovitou pěnu a jemnost
a menší díly olivového oleje - pro zvláčňující účinky
a kokosového oleje - pro tvrdost a bublinky
Použila jsem 8% nadbytek tuků - ty budou v mýdle obsaženy v nezměněné formě pro větší jemnost a šetrnost. Pro začátek zkusíme mýdlo bez parfému. Ale přidáme naopak sušené mléko, abychom měli více bublinek a jemnosti. Tak vše naváženo, připraveno, nabaleno a jdeme na to.
V mateřském centru se nás sešlo pár maminek a několik vědecky zaměřených dětí, které byly do mýdel opravdu nadšené! Každý si vymyslel podobu svého mýdla s použitím přírodních barviv, aditiv a kousíčků mýdel.


Na výběr byly barvy:
zemitě zelená - prášek stevie
kakaově hnědá - kakaový prášek
lososová - paprika
hnědá - skořice
bílý základ
a také mák a ozdoby z mýdel - stroužky, kostičky, vykrájené tvary...

Zatímco ostatní vymýšleli vzhled a tvořili, já byla trochu napnutá, jak se mýdlo bude chovat, a jestli nám nepřipraví nějaké překvapení. Zároveň mě moc bavilo sledovat, co kdo vymyslí. Oblíbená volba byla stevie, a hned v závěsu kakaově hnědá, v různých kombinacích s mýdlovými ozdobami. Po plánování a přípravách jsme tedy začali míchat mýdlo, a vyšlo to. Mýdlo se chovalo parádně, vše jsme v pohodě stihli, promíchali a zalili, a už jsme měli na stole pěkně barevné a ozdobené formičky mýdel, každou jinou! Než jsme si všechno dopověděli, mýdla začala krásně tuhnout, takže jsme si je mohli vzít domů, a teď už zbývá jen čekat. Tipuji, že do 24h by mohlo být připravené ke krájení, uvidíme...

Kdy nakonec ztvrdne? Projde stádiem gelu? Kdy bude možné ho vyklopit, nakrájet a uvidět to překvapení uvnitř? Povedl se design, a jaké bude při mytí?  Najde se nějaký odvážlivec, který zkusí mýdlo olíznout, tj. provede klasický mýdlařský test bezpečnosti mýdla zvaný "zap test"? To všechno mě, a určitě i všechny ostatní účastníky dílny, moc zajímá, takže moc prosím o fotky, komentáře a zkušenosti! A kdyby se něco nevyvedlo, nebojte se se o výsledek podělit, při výrobě mýdel se často něco zvrtne i profíkům a je to stejně zajímavé, jako úspěchy! Vše uvidíte v dalším příspěvku na blogu.

Na závěr bych chtěla všem poděkovat za účast, bylo to moc fajn a ráda si podobnou dílnu zopakuji, možnosti mýdlařiny jsou nekonečné. Hlavně děti mě svým nadšením nakazily a příště třeba zkusíme vymyslet něco bezpečnějšího i pro ně. Mějte hezký den a ať žije mýdlo!

No comments:

Post a Comment